Altres ajuts: Erasmus+ programme. Ref. 2021-1-FR01-KA220-ADU-000033655
This methodology was developed within the framework of a European Erasmus+ project titled YouthReach: Inclusive and Transformative Frameworks for All. The project's goal was to enhance the alignment of three key dimensions, namely social policies, training, and field practices, in order to address the needs of young people effectively. This was achieved through experimenting with new training and professional 'outreach' practices in alignment with social policies. Simultaneously, our efforts were directed towards the training of future professionals who work with youngsters with the aim of fostering social intervention practices that are more closely attuned to the expressed needs of individuals. Additionally, we aimed to rejuvenate the social intermediation role, facilitating the evolution of public responses to social needs. One of the challenges we encountered stemmed from disparities between the design of public action mechanisms and their implementation. This results from the technicalisation and compartmentalisation of these mechanisms, as well as the intricacies of young people's circumstances. Therefore, the objective is to establish 'spaces to reflect, analyse, deploy, or contradict ideas. It is about formulating questions and looking for different ways to answer them, even opening up avenues that lead to new questions. The objective is not to find the truth but to seek the common good thanks to the goodwill of the participants.' This endeavour is undertaken in collaboration with young people, professionals who work with youngsters, and decision-makers alike.
Esta metodología se desarrolló en el marco de un proyecto europeo Erasmus+ titulado: Youthreach1: Inclusive and Transformative Frameworks for All. El objetivo del proyecto era mejorar la alineación de tres dimensiones clave: las políticas sociales, la formación y las prácticas sobre el terreno, para responder eficazmente a las necesidades de los jóvenes. Para lograrlo, experimentamos con nuevas prácticas profesionales. Al mismo tiempo, nuestros esfuerzos se han dirigido a la formación de los futuros profesionales que trabajan con jóvenes, con el objetivo de fomentar prácticas de intervención social más acordes con las necesidades expresadas por los individuos. Además, hemos tratado de renovar el papel de la intermediación social, facilitando la evolución de las respuestas públicas a las necesidades sociales. Uno de los desafíos que encontramos se deriva de las disparidades o "lagunas" entre la concepción de los mecanismos de acción pública y su implementación. Esto se debe principalmente al carácter técnico y a la compartimentación de estos mecanismos, así como a la complejidad de las situaciones de los jóvenes. Se trata de formular preguntas y buscar distintas formas de responderlas, e incluso de abrir nuevas vías que sean nuevas preguntas. No se trata de encontrar la verdad, sino de buscar el bien común a través de la buena voluntad de los participantes3 . Este proceso se llevó a cabo en colaboración con jóvenes, profesionales que trabajan con jóvenes y responsables políticos, y esta guía es el fruto de ese trabajo.