Aquesta recerca destaca la importància que té l’espai a l’hora d’aplicar una metodologia
pedagògica interdisciplinària que estigui vinculada al desenvolupament dels llenguatges
expressius de les tres àrees de coneixement i experiència de l’etapa Infantil. A través de les
aportacions de destacats pedagogs, de les tendències educatives més innovadores i d’algunes
experiències puntuals, ens plantegem adequar les aules de Visual i Plàstica per aconseguir
que, en finalitzar els estudis, els futurs mestres estiguin preparats per transmetre
adequadament i a través dels aprenentatges artístics els continguts de l’etapa expressats en el
currículum. Per dur a terme la investigació, des d’una avaluació diagnòstica, s’han analitzat les
aules on s’imparteixen les assignatures d’Educació Visual i Plàstica en les facultats d’educació
que ofereixen el Grau en Mestre d’Educació Infantil de quatre universitats catalanes: UVic-UCC
(Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya), UB (Universitat de Barcelona), UAB
(Universitat Autònoma de Barcelona) i Blanquerna (Ramon Llull). A partir del coneixement de
l’estat de la qüestió es planteja la creació d’uns nous espais a les universitats, de formació
continua i permanent, que siguin un referent a tenir en compte i que serveixin de model per
aportar noves propostes d’espais a les escoles d’educació infantil. Les aules enteses des
d’aquesta perspectiva han de facilitar l’autonomia, impulsar la investigació, l’experimentació, la
manipulació, la creació i han de contribuir al benestar dels diferents usuaris. El treball conclou
amb l’aportació d’una proposta de transformació real de l’aula d’expressió artística de la
Facultat d’Educació de la UVic-UCC. Amb l’objectiu d’aconseguir un model d’aula que, a partir
de l’espai, serveixi de referència per a una nova metodologia d’aprenentatge.
Esta investigación destaca la importancia que tiene el espacio en la aplicación de una
metodología pedagógica interdisciplinaria que esté vinculada al desarrollo de los lenguajes
expresivos de las tres áreas de conocimiento y experiencia de la etapa infantil. A través de las
aportaciones de destacados pedagogos, de las tendencias educativas más innovadoras y de
algunas experiencias puntuales, nos planteamos adecuar las aulas de Visual y Plástica con el
fin de conseguir que, al finalizar los estudios, los futuros maestros estén preparados para
transmitir adecuadamente y a través de los aprendizajes artísticos los contenidos de la etapa
expresados en el currículo. Para llevar a cabo la investigación se han analizado, desde una
evaluación diagnóstica, las aulas donde se imparten las asignaturas de Educación Visual y
Plástica en las facultades de educación que ofrecen el Grado en Maestro de Educación Infantil
de cuatro universidades catalanas: UVic-UCC (Universitat de Vic-Universitat Central de
Catalunya), UB (Universitat de Barcelona), UAB (Universitat Autònoma de Barcelona) i
Blanquerna (Ramon Llull). A partir del conocimiento del estado de la cuestión, se plantea la
creación de unos nuevos espacios en las universidades, de formación continua y permanente,
que sean un referente a tener en cuenta y que sirvan de modelo para aportar nuevas
propuestas de espacios a las escuelas de educación infantil. Las aulas entendidas desde esta
perspectiva han de facilitar la autonomía, impulsar la investigación, la experimentación, la
manipulación, la creación y han de contribuir al bienestar de los diferentes usuarios. El trabajo
concluye con la aportación de una propuesta de transformación real de la aula de expresión
artística de la Facultat d’Educació de la UVic-UCC. Con el objetivo de conseguir un modelo de
aula que a partir del espacio sirva de referencia para una nueva metodología de aprendizaje.