Resumen:
El canvi cap a un paradigma d’ensenyament centrat en l’alumne ha incrementat eldebat dels processos d’ensenyament i d’aprenentatge. En aquest marc de treball, el debat originat en torn de si un alumne universitari disposa dels suficients recursos per repassar autònomament principis matemàtics bàsics no ofereix una resposta gens clara. I aquesta resposta és important, especialment en les titulacions on les matemàtiques s’utilitzen principalment com a eina de modelatge, tal i com succeeix en les titulacions impartides en la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials(FCEE) de la Universitat de Girona(UdG).L’equip docent en Matemàtiques per a l’Economia de la UdG està duent a terme laconstrucció d’un recurs que intenta fomentar el treball continu de les lleis matemàtiques.Aquesta eina didàctica tecnològica, anomenada plataforma virtual universitària lliure, neix de l’aplicació a les plataformes universitàries de les idees aportades pels corrents deideologia lliure, com són la famosa enciclopèdia digital Wikipedia o el projecte gnui.La plataforma virtual universitària lliure és un recurs tecnològic format per lacombinació de dos recursos independents habituals en tota plataforma universitària, com són un servidor d’arxius ftp i una eina d’avaluació, amb una estructura de funcionament modelada per les següents condicions:1) Tota llei matemàtica de qualsevol assignatura de les titulacions impartides en la FCEE de la UdG pot ser treballada en el recurs.2) Només les lleis matemàtiques podran ser treballades en el recurs.3) El recurs ha de facilitar als alumnes el llistat de lleis que ha de dominar en unaassignatura qualsevol.4) El recurs ha de facilitar als alumnes material de treball per a una llei d’un llistat.5) Només les lleis que surtin en un llistat poden contenir materials de treball.6) Tots els alumnes de la FCEE de la UdG poden entrar al recurs.7) Tots els professors de la FCEE de la UdG poden crear o modificar qualsevol arxiu o prova d’avaluació.8) Només els professors de la FCEE de la UdG poden crear o modificar arxius o proves d’avaluació.9) El recurs d’avaluació ha de proporcionar a un alumne informació immediata sobre el coneixement actual de les lleis d’un llistat.10) Els enunciats dels exercicis de lleis dels materials de treball sempre han d’anaracompanyats amb la solució corresponent.11) Tot enunciat d’un exercici de llei ha de tenir associat un exemple completamentresolt