Abstract:
En el nou Espai Europeu d’Ensenyament Superior (EEES) les TIC (Tecnologies
d’Informació i Comunicació) juguen un paper fonamental, donant suport a la docència dins i fora de l’aula. Dins de la Universitat Pompeu Fabra, la USQUID (Unitat de Suport a la Innovació i la Qualitat Docent) d’Humanitats, des de la seva creació el 1998, ha destacat per la integració de les TIC a la docència, arran sobretot dels canvis en els paradigmes educatius.
Uns paradigmes que, en la nova societat de la informació, aposten per la imatge
(hipervisualitat). La nova visualitat porta a l’individu a nous formats, a noves maneres
d’entendre l’educació, l’aprenentatge i, en darrera instància, la docència. La hipervisualitat, alhora, ens remet a l’hipertext com a eina per tal de donar espai i contingut a les assignatures que s’imparteixen a les universitats. Assumir que passem d’una pedagogia, sovint anquilosada, a un nou estil docent dins de l’aula, és un dels reptes que el professorat –i en conseqüència l’alumnat– ha d’assumir.
La USQUID d’Humanitats posa en pràctica els canvis que en els darrers anys han sorgit
en la societat digital. D’aquesta manera s’ha dedicat a la creació de pàgines web
d’assignatures i de llibres electrònics (e-books), com a eines importants per a la docència i l’aprenentatge.
D’una banda, les pàgines web superen les restriccions d’espais digitals interns (intranet) i aporten un suport visual –i sovint auditiu– a la docència, que permeten als alumnes treballar els materials de classe d’una manera més àgil i que, en darrer terme, posa a les seva disposició recursos de tipus divers, per tal d’ampliar la informació donada a classe. En alguns
casos, a més, la web esdevé un entorn essencial on professorat i alumnes troben els materials necessaris per a la docència i l’aprenentatge, on s’estableixen les pautes necessàries per a programes de seminaris i on s’intenta, curs a curs, anar cap a l’ideal de l’avaluació continuada.
D’altra banda, els llibres electrònics ofereixen l'oportunitat de replantejar el format ja tradicional, dels arxiu en format Portable Document Format (PDF), i s’encaminen cap a la construcció d’hipertextos d’informació: eines i formats útils per a la docència i on l’alumne troba
una informació de qualitat.
Malgrat tot, aquesta posada en pràctica de la teoria necessita de millores en la
confecció de les pàgines web, de més formació entre el professorat i del personal tècnic i de més suport del propi centre