Abstract:
En aquesta comunicació es descriu el procés d’introducció de dos formats de prova d’elecció múltiple (PEM), concretament, el de 3 alternatives de resposta i el format
k, a més del format tradicional, en una de les proves d’avaluació que conformaven el
sistema d’avaluació continuada de l’assignatura de Teoria de la Imatge corresponent als estudis de Publicitat i Relacions Públiques durant el curs 2006-07. L’objectiu de la prova que es va aplicar va ser el d’augmentar el grau de comprensió dels alumnes matriculats a aquesta assignatura d’uns determinats conceptes i teories, així com la seva competència en l’aplicació d’aquests continguts.
Juntament amb la prova, es va demanar als alumnes que responguessin una enquesta que tenia com a objectiu conèixer la seva opinió respecte de cadascun dels formats de les preguntes així com saber quin havia de ser, al seu criteri, el format o formats de la última prova d’avaluació de l’assignatura.
Els resultats obtinguts pels estudiants van diferir de forma significativa amb les
notes obtingudes en les dues proves anteriors que havien realitzat i que havien estat dissenyades amb un format PEM tradicional. No obstant això, aquestes diferències no varen ser gaire elevades. De les respostes dels alumnes a l’enquesta es dedueix que no estaven massa d’acord amb la introducció d’un canvi en el tipus d’examen respecte del què ja estaven acostumats a fer.
Curiosament, però, el percentatge dels què consideraven que la següent prova
d’avaluació hauria d’estar dissenyada amb dos formats és més elevat en comparació amb
els que defensaven un únic format. Un altre factor important a tenir en compte és el seu
gran pragmatisme, és a dir, malgrat admetre que els nous formats requereixen d’uns
nivells d’aprenentatge que van més enllà del record, varen demanar que el proper
examen inclogués preguntes dissenyades amb un format tradicional.
Els resultats obtinguts a partir d’aquesta experiència evidencien la importància de
tenir en compte les percepcions i avaluacions dels alumnes respecte dels processos avaluatius. Així mateix, aquests resultats seran discutits en funció del seu grau de contribució a la reflexió sobre els procediments d’avaluació en general i sobre les diferents dinàmiques que poden emergir en el grup-classe com a conseqüència de la
introducció d’un o altre procediment d’avaluació