Abstract:
La present comunicació té com a objectiu exposar la innovació docent introduïda en
les assignatures de “Coneixement del medi natural, social i cultural” i de “Ciències de la naturalesa i la seva didàctica I”, ambdues assignatures troncals dels estudis de mestre en educació infantil i educació primària respectivament.
Aquesta experiència pretén ser una primera prova i recollir criteris que ajudin a
orientar les assignatures de l’àrea de ciències experimentals del Departament de didàctiques específiques de cara als nous títols de grau que es posaran en marxa properament. És en aquest nou marc dels estudis superiors on la docència centrada en les competències professionals pren un protagonisme important.
Fins aquest curs acadèmic, els alumnes de primer dels estudis de mestre d’educació
primària i infantil realitzaven i exposaven les seves propostes didàctiques als propis
companys i companyes de classe. Durant el curs 2007-08 s’han modificat els treballs
pràctics de tal manera que les propostes didàctiques que es treballin en la facultat es duguin a terme en el context de la Fira de la Ciència amb nens i nenes d’infantil i primària d’escoles de la ciutat de Girona. En concret, els estudiants han de preparar i realitzar “tallers de ciència” adreçats a infants i nens/es. La Fira de la Ciència és una de les activitats incloses en el pla anual del Projecte Pol·len a Girona. Aquest és un projecte europeu de promoció de
l’educació científica basada en la indagació i l’experimentació.
Les professores responsables de les dues assignatures implicades en l’experiència
creiem que aquesta afavoreix el desenvolupament de competències professionals, alhora que introdueix elements motivacionals en relacionar els estudis de mestre amb la realitat
escolar en un context i àmbit concret: la didàctica de les ciències experimentals