Abstract:
Conferència inaugural a càrrec del Sr. Gordon Stobart, catedràtic d’Educació a l’Institut d'Educació de la Universitat de Londres sobre l'avaluació com a millora de l'aprenentatge. Gordon Stobart considera l'avaluació com una eina poderosa que pot determinar la manera com es veuen els alumnes a ells mateixos i condicionar les seves oportunitats vitals. Per què es recorre a les proves i exàmens d'una manera tan generalitzada i per què ocupen una posició tan central en l’educació? Una raó és que es considera que són una forma més justa de selecció que la recomanació o les connexions familiars. Aquesta presentació posa en dubte que els exàmens siguin un procediment just. També pren en consideració altres propòsits en l’ús actual dels exàmens: el diagnòstic, l’establiment d’estàndards i la rendició de comptes. Es proporcionen exemples de com els estàndards i la rendició de comptes per mitjà d’exàmens –utilitzats com a sistemes per valorar les escoles– poden distorsionar l’ensenyament i l’aprenentatge. Per acabar, es pregunta si les formes actuals d’avaluació compleixen els objectius d’aprenentatge del segle XXI, i apunta que l’avaluació formativa pot ser una eina potent d’ajuda a l’aprenentatge