Autors: Teresa Hernández i Morlans, Anna Forés Miravalles (coords.); Juan-José Boté Vericad, Ana B. Caballero, Francesc Cebrià, Núria Guasch Ferré. Natalia Moragas, Dorcas J. Orengo i María del Mar Suárez Vilagran
Podeu consultar la versió en català a recurs relacionat
Des de fa alguns semestres hem tingut l’oportunitat d’acompanyar
uns quants grups de professors de diversos estudis de la Universitat
de Barcelona a través del curs de formació de professorat «Metodologies
emergents». Es tracta d’una proposta formativa que convida els docents
a reflexionar i millorar la seva pràctica educativa.
A partir de la presentació i el contrast d’algunes de les metodologies
actives que en aquests moments són tendència a l’educació superior,
s’estableix un debat interessant i enriquidor, a més d’un intercanvi
d’experiències i inquietuds entre els participants del grup. Les propostes
que apareixen durant el debat ens ajuden a estimular més i millor
l’aprenentatge als estudiants. En aquest sentit, el debat facilita posar
nom i situar moltes de les accions formatives innovadores que ja s’estan
duent a terme; contrastar quins aprenentatges i solucions s’han validat
ja a la pràctica amb la introducció d’algunes d’aquestes estratègies per
motivar els estudiants, o inspirar-nos en propostes que es plantegen
des d’estudis diferents i que ens descobreixen una nova perspectiva o
mirada per aplicar a les assignatures pròpies. Davant de la situació emergent de la COVID-19 vam haver de reformular
el curs i adaptar-lo a les noves realitats de docència i d’aprenentatge.
L’interès del professorat per poder revisar i millorar les seves propostes
formatives va ser molt gran, i els cursos han estat molt enriquidors per
la gran implicació.
D’aquest exercici de revisió i millora és d’on sorgeixen les propostes que
hem seleccionat i que compartim en aquest quadern. Totes elles evidencien
el potencial i la capacitat creativa d’actualització i d’adaptació que
ja està integrada en bona part de professorat. Confiem que us resultin
exemplificadores per traslladar-vos la invitació i el repte de millora i
actualització del curs que impartim; i que siguin prou suggeridores per
animar-vos a repensar o redissenyar les vostres propostes formatives.