Resumen:
Aquest informe recull el que pensen, saben i diuen els infants i els joves de Catalunya sobre els tres eixos transversals de més impacte avui com són el desenvolupament sostenible, les condicions de la pau i la diversitat cultural.
Es tracta de l'analisi dels materials que es van recollir en el programa l'escola al Fòrum i que hem estudiat a partir d'una mostra representativa de 572 aportacions, més de 200 referides a les condicions de la pau, unes 150 a la diversitat cultural i 70 a l'eix del desenvolupament sostenible, a banda de més d'un centenar que feien referència a dos o tres eixos alhora i que són de 36 centres, de 23 comarques diferents, 9 de privats i 26 de públics i una escola especial pública. Representen el nivell màxim d'aprofundiment i compromis dels 8.000 grups classe participants i de gairebé 1.000 textos realitzats.
Així hem esmicolat el contingut dels tres eixos per donar a conèixer tant la situació i el nivell de vivències de cadascuna de les edats dels infants i joves com també una idea del conjunt. Hem pretès deixar constància de com en cada àmbit conceptualitzen, descriuen, viuen i s'expliquen. També com es projecten, com volen o desitgen que siguin les coses, com es situen els infants i joves en cadascun dels temes, com es posicionen, i de quina manera són presents els valors en les seves descripcions.
De l'anàlisi dels escrits se'n desprenen algunes constants que travessen els tres eixos: un coneixement ampli de la realitat present, amb gran riquesa de matisos, mostren més capacitat per acumular informació que no pas per relacionar-la, elogis potser innocents de la diversitat, que contrasten amb un cert dramatisme, malestar, incomprensió respecte de les persones que arriben de fora, fins i tot una certa desconfiança. Comprenen la dimensió dels problemes que en el món globalitzat on ens ha tocat viure són d'abast mundial i de llarg recorregut. Consideren el diàleg com la única forma possible de resoldre-ho tot. La capacitació de l'alumnat per imaginar nous escenaris, noves maneres de viure, és limitat.
Els conflictes (condicions de la pau), els impactes (desenvolupament sostenible), les diferències (diversitat cultural) són diferents cares d'una mateixa moneda. Per a ells i elles es tracta de negar la possibilitat de la seva existència en comptes d'aprofundir en com cal abordar-los.
La nostra voluntat és fer arribar als ensenyants de tots els nivells, a les institucions educatives i a les famílies els resultats de la nostra anàlisi i interpretació, acompanyades d'orientacions que serveixin per a la reflexió i la pràctica educativa.