Informe final de la segona edició del projecte d'innovació docent 2014PID-UB/028 amb la nova aplicació al Grau de Medicina
L’aprenentatge basat en problemes (ABP) és una estratègia didàctica innovadora
centrada en l’estudiant, que facilita l’adquisició d’unes habilitats i competències
indispensables en l’entorn professional i que proporciona el context adequat per
afavorir el treball en grup i l’aprenentatge significatiu. El projecte que aquí
presentem és la continuació d’un projecte iniciat fa dos anys a Odontologia i ara
inclou també a l’ensenyament de Medicina amb el propòsit de motivar i implicar de
forma activa els estudiants en l’aprenentatge i assoliment de les competències
transversals i les específiques definides en el pla docent de l’assignatura optativa
Teràpia Gènica i Molecular.
Aquest projecte ha consistit en la resolució d’un cas clínic per part dels alumnes
mitjançant un treball de grup seguint la dinàmica de l’ABP, amb supervisió de les
sessions grupals per un tutor, que ha conclòs amb el disseny d’una estratègia
terapèutica innovadora aplicada a un desordre de la salut. En aquest informe es
presenta l’experiència realitzada tant a l’ensenyament d’Odontologia com a
Medicina, tenint en compte aspectes logístics, descripció de les dinàmiques de grup
i avaluació de l’experiència per part dels estudiants i dels tutors. També s’ha valorat
de forma objectiva la seva incidència en els resultats globals de l’assignatura i s’han
comparat els resultats d’aquest curs amb els dels cursos anteriors i entre
ensenyaments. Per últim, i arrel dels resultats obtinguts i les conclusions, es
plantegen perspectives de seguiment i millora d’aquesta metodologia de l’ABP en la
docència del nostre departament.