Projecte: 2016PID-UB/028
La proposta d'innovació que ha centrat el projecte respon a una experiència interuniversitària
centrada en l'ús de les metodologies des d’una perspectiva narrativa i (auto)biogràfica (Suárez,
2011) per fomentar el pensament reflexiu (PR, d’ara endavant) en el que s'aprèn, en el propi procés
d'aprendre i en el desenvolupament competencial i professional (Alliaud y Suárez, 2011) de
l’estudiantat a l'educació superior. El portafolis, els diaris reflexius (Zabalza, 2004), les
autobiografies en formació, els autoinformes i els relats d’experiències d’aprenentatge són formes
possibles de narrativa escrita que s'han mostrat efectives per ajudar a l’alumnat a indagar,
reconstruir, documentar i comunicar el coneixement construït en la seva experiència
d’aprenentatge, i alhora treballar elements claus de l’aprenentatge basat en competències (Villa i
Poblete, 2007). Amb aquest punt de partida, la finalitat de la innovació és doble:
a) Oferir millores en la intervenció docent (validant i formalitzant dispositius i estructurant pautes
d'actuació) per al desenvolupament del pensament reflexiu amb la qualitat requerida i
b) Evidenciar els seus efectes sobre el procés d'aprenentatge i el desenvolupament professional i
competencial de l'alumnat. El context d’aplicació ha inclòs 10 assignatures de graus diferents (Educació Social, Mestre d’Educació Infantil, Mestre d’Educació Primària i Pedagogia), d’etapes formatives diferents (formació de grau i formació de postgrau en un mòdul transversal als màsters oficials de la Facultat
d’Educació de la UB) i de cinc universitats diferents: la UB, la UAB, la UVEG i Florida Universitària, la
UCLM, i la UBU. Des del setembre 2016 fins al juny 2017 es van aplicar els dispositius narratius dissenyats en el marc de cada assignatura. Paral.lelament, es va dissenyar i aplicar un qüestionari a 420 alumnes
participants amb l’objectiu de detectar l'efecte de les metodologies narratives per fomentar el PR
en el procés d’aprenentatge, la construcció del coneixement i el desenvolupament competencial i
professional. Aquesta tècnica també es va complementar amb 6 grups de discussió a la UB, UAB,
UBU, UCLM, UVEG i Florida Universitària. Les evidències obtingudes permeten concloure que els i
les estudiants valoren positivament les tasques dissenyades i les metodologies narratives com
activadores del pensament reflexiu: a) els ajuden a la gestió de la carrera dins del seu projecte vital
com a futurs professionals i com a persones; b) són més conscients del que té sentit en el seu
aprenentatge, c) permeten un desenvolupament de les competències més funcional per
comprendre i intervenir en la vida personal, social i professional i d) s'esforcen més a aprendre i
aprendre des d'un mateix, a partir del que ja coneixen.
Projecte d'innovació docent del Programa de Millora i Innovació Docent. Codi del projecte: 2016PID-UB/028