Recopilat i elaborat per la Comissió de Pràctiques del Grau de Mestre d’Educació Primària de la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona formada per: Miquel Colomer (Coordinador), Alba Ambròs, Ferran Candela, Sandra Gallardo i Gemma Sala. Facultat d’Educació - Universitat de Barcelona.
Novembre 2018. Versió 3.2
El Pràcticum al títol de Grau de Mestre d’Educació Primària de la Universitat de Barcelona (UB)
és una matèria que té assignats 45 crèdits ECTS, del total de 240 crèdits globals d’aquests
estudis. Està estructurada en tres assignatures: Pràctiques 1 (P1), Pràctiques 2 (P2) i Pràctiques 3
(P3).
El Pràcticum té un pes força significatiu des del vessant quantitatiu, però des del vessant
qualitatiu podem considerar que és la columna vertebral de la dimensió professionalitzadora del
pla d’estudis. El període de pràctiques és un període formatiu que permet:
● Relacionar l’enfocament acadèmic i la pràctica professional a partir de la immersió en els
centres educatius i el coneixement de la realitat escolar
● La integració dels coneixements teòrico-pràctics en els contextos reals i l’assoliment de
criteris propis com a futurs docents.
El caràcter professionalitzador de la formació de mestres aconsella que sigui tota la comunitat
educativa qui participi, directament o indirecta, en la formació inicial dels futurs mestres. En
aquest sentit cal destacar la participació dels centres formadors i subratllar la importància que
aquests participin en la formació inicial del professorat com una decisió de projecte de centre. La
participació dels centres formadors aporta sostenibilitat i coherència global als aprenentatges del
nou professorat...