Podeu consultar la versió castellana a recurs relacionat.
L'Espai Europeu d'Educació Superior ha forçat dos canvis amb la introducció
de les competències: d'una banda, el nou paradigma d'ensenyament-
aprenentatge, que ha situat l'estudiant en el centre d'aquest com a protagonista del seu aprenentatge amb tot el seu bagatge i experiència,
i de l'altra, la consideració dels centres de pràctiques com a centres de formació, ja que, és en aquests on l'estudiant posa en joc les competències
del grau quan en el seu pla d'estudis hi consten pràctiques externes, especialment com a assignatura obligatòria.
L'assignatura de pràctiques externes no es pot implementar sense la col·laboració dels centres de pràctiques i, especialment, dels professionals
i les professionals que exerceixen com a tutors i tutores de centre conjuntament i coordinadament amb els tutors o les tutores d'universitat.
Perquè les pràctiques externes es puguin desenvolupar adequadament, es necessita, d'una banda, un equip de coordinació de pràctiques externes
integrat per docents universitaris que liderin el procés i que facilitin
les relacions amb els centres i, de l'altra, una estructura que ofereixi suport administratiu a totes les tasques de gestió, com, per exemple, els convenis amb les institucions.
Aquesta diversitat d'agents exemplifica la complexitat organitzativa i docent de les pràctiques externes que necessàriament cal fonamentar des d'un model de coresponsabilitat. En aquesta guia s'analitzen els elements necessaris per arribar a aquest model de coresponsabilitat.