Podeu consultar la versió castellana a recurs relacionat.
Actualment, les persones que treballem en l'educació superior estem afrontant reptes que possiblement fa quinze anys no podíem ni imaginar. S'han donat canvis profunds en la societat i en les relacions internacionals que han modificat la realitat dels professionals en l'àmbit laboral i la dels estudiants en el camí cap a la professionalització. En aquest sentit, cal reconsiderar el procés de formació, les prioritats de la recerca i la interacció institucional per donar coherència a la relació entre universitat i societat. Una manera d'apropar-nos a aquest escenari de renovació és l¿anàlisi i la redefinició de la professió acadèmica, entenent el professorat com una part essencial del potencial de la universitat contemporània. Partint d¿aquesta base, el professorat ha de desenvolupar competències estructurals que li permetin ensenyar, investigar i realitzar tasques de gestió amb excel·lència. Després de realitzar una prolongada recerca doctoral, presentem un model estructural ampli de competències acadèmiques del professorat, acreditat mitjançant publicacions en l¿àmbit mundial, les més recents de les quals han estat publicades per l'Editorial VDM-Verlag al Regne Unit, Estats Units i Alemanya (entre elles, Saravia, 2009).