A la coberta: Departaments de Projectes Arquitectònics, Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona, Universitat Politècnica de Catalunya
Descripció del recurs: 6 de febrer de 2017
El volum que teniu entre les mans registra la darrera etapa, la més recent, d’un trajecte pedagògic que va començar el curs 2002-2003, quan vàrem aterrar als darrers cursos de projectes arquitectònics a l’ETSAB junt amb el Carles Muro. Durant tots aquests anys, amb un petit parèntesi meravellós a primer amb l’Elias Torres i el Miguel Usandizaga, hem anat construint un projecte docent, una manera d’ensenyar arquitectura, en la qual hem après a posar l’estudiant al centre de l’aprenentatge. Hem anat descobrint les eines en què l’estudiant, primer en grup i després individualment, aprèn a fer les preguntes adequades per anar construint el seu propi enunciat de treball, a la recerca de l’escenari físic del projecte, a la recerca de l’escenari cronològic -avui o en quin passat-, a la recerca del programa sobre aquest escenari físic... sabent que la millor resposta comença aprenent a fer una bona pregunta. Però durant tots aquests cursos hem anat descobrint que el que ens interessa és posar sobre la taula de discussió amb els estudiants, els valors i les condicions de la complexitat de la ciutat, com un gran tauler de joc suport de l’arquitectura. I en aquesta tesitura és on hem anat produint la nostra recerca pedagògica fins a adonar-nos que és en el conflicte de la ciutat amb les seves pròpies infraestructures on es produeixen les ocasions més intenses de la condició urbana. Per això el curs ha anat derivant fins on és avui, en el format del Taller Temàtic Infraestructura i Ciutat, en el qual intentem aprendre com construir el pacte de convivència entre unes infraestructures imprescindibles -posant en crisi si cal la seva imprescindibilitat- i la pròpia ciutat, posant en primer terme els ciutadans, que actuaran de termòmetre d’aquesta convivència. En aquesta darrera etapa, que relatem en aquesta publicació, hem construït un triangle de col.laboració amb el darrer taller d’aula PFC dirigida per l’Elias Torres, i amb el curs de projectes de l’escola d’arquitectura de Madrid, dirigit per Gabriel Ruiz Cabrero. En el marc d’aquesta càtedra imaginària BAR-MAD, hem treballat a Madrid en tres etapes pedagògiques, que construeixen el contingut d’aquest volum. A la primera etapa, en paral·lel a l’aula PFC de l’Elias Torres, amb els estudiants de cinquè del curs 2013- 14 -Projectes IX i X-, l’escenari de treball era la superposició d’infraestructures naturals i artificials, amb el pas domesticat del riu Manzanares per Madrid i amb el pas soterrat de la M-30 i el posterior parc lineal de Madrid-Río, on calia descobrir el lloc, en quin escenari cronològic i quins programes calia insertar... per acabar cada estudiant desenvolupant un projecte propi. A la segona etapa, amb els nous estudiants de cinquè, durant el primer quadrimestre del curs 2014-15, vàrem canviar l’àmbit de treball per la fractura urbana que va quedar del soterrament del ferrocarril que connecta l’estació de Príncipe Pío amb Atocha, convertit en el que es coneix com el Pasillo Verde Ferroviario. A la tercera etapa en paral.lel a la segona, durant el mateix curs 2014-15, amb un bon grup dels estudiants del curs anterior, vàrem seguir el desenvolupament dels seus projectes finals en l’Aula PFC, a partir dels projectes arrancats a cinquè.
Primera edició