Nota:
Aquest capítol es proposa la “difícil” tasca d’analitzar quina és l’activitat cognitiva que l’avaluació formativa
posa en joc. Per fer-ho, girarà a l’entorn de la pregunta següent:
Quins són els processos psicològics bàsics que mobilitzen els i les estudiants avaluats de manera formativa?
I la plantegem com una tasca “difícil” perquè afrontem el repte de fer-ho des de la voluntat d’aportar algunes
idees de caire més teòric, que ordenin el pensament del professorat, i algunes altres de caire pràctic que permetin
copsar-ho des de les necessitats de l’avaluació formativa i de la concreció de l’escenari d’ensenyamentaprenentatge.
Per fer-ho possible, al llarg de tot el document s’aniran plantejant diversos exercicis que en forma de preguntes
convidaran el lector a prendre consciència i a reflexionar sobre allò que hom fa com a docent/aprenent en els
processos d’avaluació. Esperem que aquesta estratègia faciliti la comprensió i el debat intern de qui reflexiona
sobre els sistemes d’avaluació i, de manera particular, de qui vol aprofundir en l’avaluació formativa des
d’un enfocament més ampli.