La popularització actual de la fotografia presenta dues cares diferenciades. D'una banda, les possibilitats creixents de publicació i divulgació, en bona part basades en els recursos del web 2.0, permeten com mai fins ara compartir el viatge, conservar els lligams amb els companys de viatge sense les limitacions clàssiques dels factors del temps i l'espai. De l'altra banda, les innovacions en els dispositius fotogràfics i les millores en els programes i equips de tractament fotogràfic ofereixen unes possibilitats d'obtenir resultats brillants que no fa gaires anys eren gairebé exclusius dels afeccionats avançats.
Una visió simplista podria dur a concloure que la disminució de les dificultats clàssiques de la fotografia, resultat de l'arribada de la fotografia digital, aplana definitivament la tasca del fotògraf. Les millores en els automatismes del tractament de la llum, els dispositius electrònics d'enfocament, tants i tants avançaments tècnics faciliten òbviament fer fotografies. Però la capacitat de desenvolupar un estil personal, la visió particular que cada fotògraf té del món, és quelcom que depèn de la persona i que, en tot cas, els avançaments tècnics faciliten però en cap cas substitueixen.
El viatge és una oportunitat per al fotògraf, una possibilitat per a viure noves experiències, conèixer altres cultures, captar paisatges insospitats o reflectir ambients de ciutat diferents dels que li són habituals. El fotògraf pot viatjar per un pur interès personal, per la motivació d'obtenir imatges que no deixin els seus àlbums, presentacions audiovisuals o el seu web. Però també pot anar a la recerca de fotografies que potser formaran part d'exposicions o altres tipus de projectes personals.
Durant el curs es vol relacionar els coneixements fotogràfics amb les necessitats que en aquest sentit es deriven del viatge. El descobriment de les trames urbanes, l'aplicació de la composició al paisatge de les ciutats o dels grans espais oberts, la naturalesa o l'impacte d'altres cultures són temes rellevants quan el viatger agafa una càmera per reflectir la seva experiència. D'altra banda, el fotògraf reflecteix el que veu a la llum, sensible als canvis, i és capaç de tractar i manipular la llum.
La popularización actual de la fotografía presenta dos caras diferenciadas. Por un lado, las posibilidades crecientes de publicación y divulgación, en buena parte basadas en los recursos del web 2.0, permiten como nunca hasta ahora compartir el viaje, conservar los vínculos con los compañeros de viaje sin las limitaciones clásicas de los factores del tiempo y el espacio. Por otro lado, las innovaciones en los dispositivos fotográficos y las mejoras en los programas y equipos de tratamiento fotográfico ofrecen unas posibilidades de obtener resultados brillantes que no hace demasiados años eran casi exclusivos de los aficionados avanzados.
Una visión simplista podría llevar a concluir que la disminución de las dificultades clásicas de la fotografía que resulta del advenimiento de la tecnología digital aplana definitivamente la tarea del fotógrafo. Las mejoras en los automatismos del tratamiento de la luz, los dispositivos electrónicos de enfoque, tantos y tantos adelantos técnicos facilitan obviamente la toma de fotografías. Pero la capacidad de desarrollar un estilo personal, la visión particular que cada fotógrafo tiene del mundo, es algo que depende de la persona y que en todo caso los adelantos técnicos facilitan pero en ningún caso sustituyen.
El viaje es una oportunidad para el fotógrafo, una posibilidad para vivir nuevas experiencias, conocer otras culturas, captar paisajes insospechados o reflejar ambientes de ciudad distintos a los que le son habituales. El fotógrafo puede viajar por un puro interés personal, por la motivación de obtener imágenes que no dejen sus álbumes, presentaciones audiovisuales o su web. Pero también puede ir en busca de fotografías que quizás formarán parte de exposiciones u otros tipos de proyectos personales.
Durante el curso se pretende relacionar los conocimientos fotográficos con las necesidades que en este sentido se derivan del viaje. El descubrimiento de las tramas urbanas, la aplicación de la composición en el paisaje de las ciudades o de los grandes espacios abiertos, la naturaleza o el impacto de otras culturas son temas relevantes cuando el viajero coge una cámara para reflejar su experiencia. Por otra parte, el fotógrafo es la persona que refleja lo que ve en la luz, sensible a los cambios, capaz de tratar y manipular la luz.
The current popularization of photography has two different aspects. On the one hand, increasing possibilities for publication and diffusion, largely based on Web 2.0 resources, allow us, more than ever before, to share our travels, to maintain connections with our travel companions without the classic limitations of factors of time and space. On the other hand, innovations in photographic devices and improvements in software and photographic processing equipment offer the possibility of obtaining the kinds of quality results that until recently were exclusively the province of advanced amateurs.
A simplistic vision could lead us to conclude that the easing of the classic difficulties of photography, as a result of the coming of digital technology, clearly make the task of the photographer go more smoothly. Improvements in the automatisms of light treatment, electronic focusing devices, and so many other technical advances obviously facilitate taking photographs. But the capacity to develop a personal style, the particular vision that each photographer has of the world, is something that depends on the person and that, in all cases, may be facilitated by technical advances but can never be replaced by them.
Travel is an opportunity for the photographer, the possibility to have new experiences, to get to know other cultures, capture undreamed-of landscapes or to reflect city environments different from those they are accustomed to. A photographer can travel out of pure personal interest, for the motivation of obtaining images that never leave their albums, audiovisual presentations or their website. But they may also go in search of photographs that will perhaps be part of exhibitions or other types of personal projects.
This course aims to link photographic knowledge with the needs that in this sense are derived from one's travels. The discovery of urban expanses, the application of composition in urban landscapes or in vast open spaces and the nature or impact of other cultures are relevant subjects when the traveller picks up a camera to reflect their experience. Furthermore, the photographer is a person who reflects what they see in light, sensitive to changes, able to treat and manipulate light.