Els sistemes GNU/Linux han arribat a un grau de maduresa important que els fa vàlids per a integrar-los en qualsevol ambient de treball, tant si és l'escriptori del PC personal, com el servidor d'una gran empresa.
L'objectiu principal d'aquest curs és introduir-nos al món de l'administració dels sistemes GNU/Linux.
Aprendrem com proporcionar des de GNU/Linux els serveis necessaris a diferents ambients d'usuaris i màquines. El camp de l'administració de sistemes és enorme (hi ha moltes tasques, molts problemes per tractar, cal tenir grans coneixements de maquinari i programari), i no serà sobrer tenir una mica de psicologia per a tractar amb els usuaris finals dels sistemes.
El curs no pretén abordar cap distribució GNU/Linux especial, però n'hem triat un parell per tractar els exemples: Debian i Red Hat/Fedora. Respecte al camp de l'administració, s'intentarà gestionar des del nivell més baix possible, normalment la línia d'ordres i els fitxers de configuració. Es comentaran, si escau, eines de nivell més alt, però cal anar amb compte amb aquestes últimes, perquè solen dependre molt de la distribució utilitzada i fins i tot de la versió; a més a més, aquestes eines varien molt entre versions. L'administració de baix nivell sol ser molt més dura, però sabem què fem i on en podem veure els resultats, a més que ens aporta molts coneixements extra sobre les diferents tecnologies utilitzades.
Les distribucions escollides han estat: Debian Woody 3.0, i Red Hat 9.0 (o compatibles com Fedora) utilitzats en el moment de confeccionar aquest curs (al final de 2003). La distribució Debian és un paradigma dins del moviment open source, perquè no pertany a cap empresa i només es fa amb les aportacions dels voluntaris distribuïts per tot el món. Debian, a més, integra exclusivament programari lliure (a part s'hi poden afegir d'altres).
Red Hat, d'altra banda, és la distribució d'una de les empreses més solvents en el panorama comercial, i per això potser és la que atorga més suport en l'àmbit empresarial (mitjançant serveis de pagament). A Debian, el suport depèn dels voluntaris i del coneixement compartit dels usuaris.
Com que l'administració de sistemes és un camp tan ampli, aquest manual només pretén introduir-nos en aquest apassionant (i és clar, també de vegades frustrant) món. Veurem algunes tasques típiques, i com tractar-ne les problemàtiques; però l'administració és un camp que s'aprèn dia a dia, amb la feina diària. I des d'aquí advertim que aquest manual és un treball obert, que amb els seus encerts i els més que probables errors, es pot veure complementat amb els comentaris dels (patidors) usuaris. De manera que qualsevol tipus de comentaris i suggeriments de millora dels materials és benvingut.
Comentem, finalment, que el contingut del manual reflecteix l'estat de les distribucions i de les eines d'administració en el moment de la confecció (al final de 2003).
Los sistemas GNU/Linux han llegado a un grado de madurez importante, que los hacen válidos para integrarlos en cualquier ambiente de trabajo, ya sea desde el escritorio del PC personal hasta el servidor de una gran empresa.
El objetivo principal de este curso es introducirnos en el mundo de la administración de los sistemas GNU/Linux.
Aprenderemos a proporcionar desde GNU/Linux los servicios necesarios a diferentes ambientes de usuarios y máquinas. El campo de la administración de sistemas es enorme, hay muchas tareas, muchos problemas por tratar, hay que tener grandes conocimientos de hardware y software, y no está de más un poco de psicología para tratar con los usuarios finales de los sistemas.
El curso no pretende abordar una distribución GNU/Linux particular, pero se han escogido un par de ellas para tratar los ejemplos: Debian y Fedora (y derivadas de Red Hat). Respecto al campo de la administración, esta intentará gestionarse desde el nivel más bajo posible, normalmente la línea de comandos y los ficheros de configuración. Se comentarán, en su caso, herramientas del más alto nivel, pero hay que tener cuidado con estas últimas, ya que suelen ser fuertemente dependientes de la distribución utilizada e incluso de la versión de esta; además, estas herramientas suelen variar mucho entre versiones. La administración de bajo nivel suele ser mucho más dura, pero sabemos qué estamos haciendo y dónde podemos ver los resultados, además del hecho de que nos aporta muchos conocimientos extra sobre las diferentes tecnologías utilizadas.
Las distribuciones escogidas han sido Debian GNU/Linux Etch (4.0), y Fedora Core 7 (basada en Red Hat), utilizadas en el momento de revisar este documento (la primera edición, a finales del 2003, estaba basada en Debian Gnu/Linux Woody 3.0 y Red Hat 9). La distribución Debian es un paradigma dentro del movimiento Código Abierto, por no pertenecer a ninguna empresa y estar confeccionada sólo por las aportaciones de los voluntarios distribuidos por todo el mundo. Debian, además, integra exclusivamente software libre (pueden añadirse otros aparte).
Fedora Core, por otra parte, es la distribución que cuenta con el soporte comunitario más amplio, y es base de las distribuciones de una de las empresas más solventes en el panorama comercial, Red Hat, y por eso sea quizás la que otorgue más soporte en el ámbito empresarial (mediante servicios de pago). En Debian y Fedora, el soporte depende de los voluntarios y del conocimiento compartido de los usuarios.
Siendo la administración de sistemas un campo tan amplio, este manual sólo pretende introducirnos en este apasionante (y, cómo no, también a veces frustrante) mundo. Veremos algunas de las tareas típicas, y cómo tratar las problemáticas; pero la administración es un campo que se aprende día a día, con el trabajo diario. Y desde aquí advertimos que este manual es un trabajo abierto, que con sus aciertos y los más que probables errores, puede verse complementado con los comentarios de sus (sufridores) usuarios. De modo que son bienvenidos cualquier tipo de comentarios y sugerencias de mejora de los materiales.
GNU/Linux systems have reached a considerable degree of maturity, making them suitable for integration into any work environment, from a desktop PC to a large company server.
This course's main objective is to introduce us to the world of GNU/Linux systems administration.
We will learn how to provide the services required for different user and machine environments from GNU/Linux. The field of systems administration is enormous, involves many tasks, handling many problems and requires extensive hardware and software knowledge, with a bit of psychology coming in handy for dealing with systems' end users.
This course does not intend to deal with a specific GNU/Linux distribution, but we have selected a couple of distributions to serve as examples: Debian and Fedora (and Red Hat derivatives). Regarding the field of administration, we will try to administrate from the lowest possible level, usually from the command line and configuration files. Where applicable, we will discuss higher-level tools, but we need to be careful with these since they tend to be highly dependent on the distribution and even on the version of the distribution; also, these tools tend to vary a great deal between versions. Low-level administration is usually much more difficult but at least we know what we are doing and where we can see the result, plus it gives us a lot of additional knowledge about the different technologies that are used.
The distributions we have selected are: Debian GNU/Linux Etch (4.0), and Fedora Core 7 (based on Red Hat), used at the time of this document's revision (the first edition at the end of 2003 was based on Debian Gnu/Linux Woody 3.0 and Red Hat 9). The Debian distribution is a paradigm within the open-source movement, for not belonging to any company and being produced solely through the contributions of its volunteers worldwide. Also, Debian integrates exclusively free software (additional software may be added separately).
On the other hand, Fedora Core is the distribution with the broadest community support and is the base of the Red Hat distributions, one of the most solvent companies in business terms, which is perhaps why it is the one that offers most business level support (through paid-for services). For Debian and Fedora, support depends on volunteers and shared user knowledge.
Because systems administration is such a broad field, this manual only intends to introduce us to this exciting (and of course, also sometimes frustrating) world. We will look at some typical tasks and also at how to handle problems; but administration is a field that is learned on a daily basis, through everyday work. And we would like to warn you that this manual is an open text, which with its findings and its more than likely faults can be added to with comments of its (inflicted) users. Meaning that all comments and suggestions for improving the materials are welcome.
Finally, we would mention that this manual reflects the state of the distributions and administration tools at the time that it was published (first edition at the end of 2003 and second edition in spring 2007).