Resum:
A ple segle XXI, l’amalgama de llengües i cultures és present a les aules i l’heterogeneïtat defineix el context dels infants. Partint de les directrius del Consell d’Europa, el foment d’una competència intercultural i l’avançament vers un projecte d’educació plurilingüe intercultural ha de permetre el reconeixement, la comprensió i la interpretació d’altres formes de vida distintes de la cultura d’origen, per tal de sensibilitzar respecte del valor social i cultural de la diversitat. Les relacions entre llengua i construcció de la identitat han estat l’objectiu de moltes recerques; en aquest cas, analitzem si els trets religiosos i culturals poden incidir en la projecció del procés identitari. Així, s’explora el paper que adopta la religió en alumnes marroquines adolescents amb un bon expedient acadèmic, per tal de percebre quines connexions es poden establir entre religió, llengua i cultura. Estudiem com forgen la identitat immerses en dues cultures, convivint amb dues llengües i dues religions a priori molt distants. A nivell metodològic, s’ha optat per un procés introspectiu per apropar-se a les seves creences i representacions: què opinen, com perceben i com valoren el context on viuen, especialment l’escolar. Des d’una perspectiva etnogràfica i qualitativa, s’analitzen les dades obtingudes a partir dels relats de vida i la discussió. La recerca mostra que les creences religioses són innegociables, alhora que constaten, en les tres alumnes, el desig de ser diferents