La guia didàctica s’adreça a docents que acompanyen processos formatius en els espais de les pràctiques i per fer-ho tenen l’espai grupal d’un taller o seminari, espai per excel•lència on es porta a terme l’acompanyament i la “supervisió”.
El material docent consisteix, en un recull de fitxes didàctiques elaborades des de l’òptica de les competències, objectius i continguts que es pretenen desenvolupar i acompanyar al llarg de les pràctiques externes d’educació social i en consonància amb les competències professionalitzadores del Grau d’educació social. La mostra que s’inclou en aquesta guia no és la representativa de tot el conjunt de pràctiques docents que es poden arribar a desenvolupar en un espai de seminari i per tant resta la possibilitat de continuar ampliant amb noves estratègies, dinàmiques o instruments de treball.
La primera part d’aquesta guia, inclou la contextualització de les pràctiques en el sí de la formació professionalitzadora de l’educador/a social a la Universitat de Barcelona, diferenciant les competències, objectius i continguts específics per a les pràctiques externes I (realitzades a 3er del grau d’educació social). A continuació s’emmarca l’origen i ús d’aquest material en la raó de ser de la supervisió entesa com l’espai des d’on s’acompanya a l’estudiant en el seu desenvolupament personal i professional tenint com a mitjà els seminaris de les pràctiques i la pluralitat de metodologies i dinàmiques de treball que permeten treballar els objectius i continguts de les pràctiques.
Aquesta guia docent s’ha elaborat en el marc dels projectes «L’avaluació formativa a les pràctiques externes: ampliació dels quaderns formatius del Pràcticum» (2011 PID-UB/97), amb el suport del Programa de Millora i Innovació Docent (PMID) del Vicerectorat de Política Docent i Científica de la Universitat de Barcelona, i «Fortaleciendo las prácticas de educación social: Tejiendo la corresponsabilidad en la formación de las competencias y la empleabilidad desde la universidad y el mundo laboral» (CAIE114), amb el suport del Ministeri d’Educació.