Material accessible mitjançant la web de la Generalitat de Catalunya: www.xtec.cat (Escola oberta/Ciències socials/Geografia)
http://www.xtec.cat/recursos/socials/recursgeo/index.htm
Recursos didàctics en geografia. Organigrames reals
Materials de l'alumnat:
Es vol mostrar que, a partir d'un mateix tema i uns nivells de dificultat semblants, es poden fer recursos diferents en funció de les necessitats i decisions que pugui prendre el professor.
Es parteix d'un quadre sinòptic senzill amb una funció escassament classificatòria. El segon ja és un organigrama: estructura classificatòria, jerarquies visibles (gruix del marcs del quadres) i relacions clares entre elements d'un mateix nivell i de nivells diferents.
El tercer augmentaria les característiques d'organigrama i es destaca clarament un conjunt espacial urbà i extra urbà; aquest aspecte podríem dir que significa la introducció del dibuix dins de l'organigrama.
El quatre podria ser considerat un organigrama, emmarcat en un dibuix, que vol indicar els espais teòrics en els que resideixen els elements i les relacions d'aquest tema.
El cinc, correspon a un dibuix a partir d'un organigrama. Es sol considerar com a dibuix quan la informació escrita es situa a la llegenda.
El dibuix sisè, és pròpiament un dibuix que mostra un espais urbans més precisos i més propers a la realitat urbana, encara que sigui un dibuix estrictament teòric.
Materials del Professorat:
Qualsevol d'aquests organigrames o dibuixos poden servir de base per a l'explicació de la dinàmica i funcionament de la ciutat.
És el professor que ha de decidir quin tria i com l'aplica.
En el primer cas, tots el organigrames i dibuixos, menys l'últim, tenen un nombre d'elements semblants i, pel que fa a les relacions, també hi ha poques diferències.
En el segon cas, poden servir de base a l'explicació que el professor pot anar fent oralment i il.lustrar-la amb les imatges dels organigrames o dibuixos. També el professor pot preparar un text per a omplir l'estructura buida dels organigrames o fer el dibuixos.