Material accessible mitjançant la web de la Generalitat de Catalunya: www.xtec.cat (Escola oberta/Ciències socials/Geografia)
http://www.xtec.cat/recursos/socials/recursgeo/index.htm
Recursos didàctics en geografia. Organigrames teòrics
Material de l'alumnat. Un organigrama temporal vol expressar amb claredat la successió en el temps d'uns fets determinats. Si aquesta és la opció, tot l'organigrama ha de estar disposat de manera que aquesta idea temporal estigui sempre present.
Hi ha tres maneres bàsiques visualitzar la successió temporal sense trencar la jerarquia dels elements:
1.- Disposar la jerarquia i la evolució temporal de dalt a baix. En
determinats casos, les qüestions de geologia o d'història es disposen de
baix a dalt.
2.- Disposar la jerarquia i la evolució temporal de l'esquerra a la dreta.
3.- Disposar la jerarquia i la evolució temporal del centre a la perifèria.
Material del Professorat. Les formes de disposar la jerarquia i la successió temporal d'un organigrama, obeeixen a determinats convencionalismes.
1.- Disposar la jerarquia i la evolució temporal de dalt a baix. La primera
línia que escrivim o per la que comencem la lectura es la de dalt, és a dir,
la primera, la més antiga; la última és la de baix, la més recent.
En determinats casos, les qüestions de geologia o d'història es disposen
de baix a dalt. Normalment les roques més antigues es situen en les
parts més profundes de la superfície de la Terra; i els fets històrics
més antics es poden situar a la part inferior i els més recents a la part
superior.
2.- Disposar la jerarquia i la evolució temporal de l'esquerra a la dreta. La
nostra manera d'escriure és aquesta; això ens fa intuir que el més antic
es situa a l'esquerra i el més recent a la dreta.
3.- Disposar la jerarquia i la evolució temporal del centre a la perifèria.