Codi del projecte: 2019PID-UB/003 http://www.ub.edu/rimda/juny2019PID
Es presenta un projecte que desenvolupa una estratègia per disminuir els errors a la documentació de laboratori que emplenen els alumnes de la branca industrial del 4t curs del grau de Farmàcia (8è semestre) a l’assignatura Farmàcia Galènica III i Gestió de la Qualitat (FGIII i GQ), en la qual es treballa la competència de Capacitat d’Aprenentatge i Responsabilitat. Prèviament, s’havia constatat que el nombre d’errors a les guies omplertes era gran, la qual cosa en un entorn industrial normal suposaria el no compliment de les Normes de Correcta Fabricació (NCF).
Al projecte, que consta de diferents fases (figura 1), primerament es van categoritzar els errors a partir de l’anàlisi d’una mostra de 20 guies del curs 2016-17. A continuació, es van revisar la resta fins les 121 guies corresponents a aquest curs acadèmic complet. El següent pas va ser redactar una nova guia a prova d’errors (Poka-Yoke), i aquesta guia es va fer servir al següent curs acadèmic. Les noves guies emplenades pels estudiants durant les pràctiques es van analitzar amb la mateixa categorització prèvia de les errades. Els resultats van demostrar una disminució del total dels errors amb l’aplicació de la nova versió, efecte que va desaparèixer en el curs següent. En efecte, s’han detectat aquests fets interessants: la primera versió de la guia Poka-Yoke va reduir de manera important (70 %) les errades comeses, però en el curs següent, amb la mateixa guia, van tornar a incrementar-se els errors. A priori, això es pot atribuir a dues raons: amb els canvis a la guia Poka-Yoke s’han creat més oportunitats d’errors i en el segon curs (2018) no es van fer activitats especials “motivadores o de conscienciació” als alumnes per no cometre errors, cosa que sí es va fer en el curs previ (2017).