Projecte: 2018PID-UB/022
El desenvolupament de les competències informacionals està pensat en un procés
gradual per assolir de manera integrada i progressiva en quatre nivells. El projecte ha
focalitzat l’actuació en els dos primers nivells de la competència: la planificació i
focalització dels processos de cerca d’informació i el coneixement i aplicació de les
eines de cerca d’informació. El projecte ha tingut com a principal objectiu la creació i
posada en marxa d’una eina especifica per els estudiants del grau de treball social
adreçada a la millora de la recerca d’informació.
Aquest instrument s’adreça a la consecució dels següents objectius: 1) Aprendre a
planificar el procés de cerca d’informació, focalitzant la temàtica, i la perspectiva
d’estudi, 2) Aplicar procediments i estratègies adequats per els diferents tipus de fonts
i suports documentals, 3) Fomentar una actitud ètica i critica en la recerca
d’informació. S’ha aplicat en tres assignatures del grau de treball social: Història social
i Contemporània, Comunicació i Documentació (primer curs) i Treball Social grupal
(segon curs).
Els resultats més rellevants es situen en destacar l’abandonament de la consulta de
les fonts en paper a gran distancia de les electròniques, amb el greuge del risc a
2
perdre la consulta de monografies importants; El predomini de la consulta de fonts no
acadèmiques des de cercadors generalistes i per tant un ús poc generalitzat de les
eines de cerca d’informació especialitzada quan s’afronten a treballs acadèmics; quan
es fan servir fonts acadèmiques i les eines especialitzades de cerca es milloren les
qualificacions donat que hi ha una major focalització de les fonts amb el tema de
cerca. Es detecta un predomini de l’ús del català i castellà per les cerques a gran
distància de l’ús de la llengua anglesa. Emergeixen resistències i s’adopten estratègies
per evitar-ho que comporten canvis de tema.