Projecte: 2016PID-UB/028
[cat] El projecte en el qual s’emmarca aquest instrument respon a una comunitat de pràctica com a base del treball cooperatiu, el desenvolupament professional interdisciplinari i la millora de la pràctica docent a partir d’una xarxa entre els membres integrants procedents de cinc universitats (UB, UAB, UCLM, UBU i UVEG- La Florida Universitaria). Fruit d’aquest treball, es va aprofundir en el marc teòric sobre les activitats d’ensenyament i d’aprenentatge reflexiu a la Universitat a través de les metodologies narratives. Això va permetre l’elaboració de dispositius per facilitar el pensament reflexiu sobre el procés de construcció del coneixement, l’aprenentatge realitzat i el desenvolupament competencial per part de l’alumnat en el marc de les diferents assignatures implicades en el projecte. Paral.lelament, va permetre el disseny d’un sistema d’avaluació formativa coherent amb les tasques d’aprenentatge proposades, en forma de rúbriques. La proposta de la definició de pensament reflexiu com a competència comuna, així com de les dimensions i els indicadors amb els corresponents nivells de domini és el que es presenta en el present document.
[spa] El proyecto en el cual se enmarca este instrumento responde a una comunidad de práctica como base del trabajo cooperativo, el desarrollo profesional
interdisciplinario y la mejora de la práctica docente a partir de una red entre los miembros integrantes procedentes de cinco universidades (UB, UAB, UCLM,
UBU y UVEG- La Florida Universitaria).
Fruto de este trabajo, se profundizó en el marco teórico sobre las actividades de enseñanza y de aprendizaje reflexivo en la Universidad a través de las
metodologías narrativas. Esto permitió la elaboración de dispositivos para facilitar el pensamiento reflexivo sobre el proceso de construcción del conocimiento,
el aprendizaje realizado y el desarrollo competencial por parte del alumnado en el marco de las diferentes asignaturas implicadas en el proyecto. Paralelamente,
permitió el diseño de un sistema de evaluación formativa coherente con las tareas de aprendizaje propuestas, en forma de rúbricas. La propuesta de la definición
de pensamiento reflexivo como competencia común, así como de las dimensiones y los indicadores con los correspondientes niveles de dominio se presenta a continuación.
Recurs elaborat en el marc del projecte concedit a la convocatòria de Projecte d’innovació docent del Programa de Millora i Innovació Docent, “El pensament reflexiu i el desenvolupament competencial a l'educació superior” (2016PID-UB/028).