Podeu consultar la versió en castellà a recurs relacionat
L’any 2016 la secció d’Infantil, Primària, Secundària i FP de l’IDP/ICE
de la Universitat de Barcelona va endegar el projecte FORCES (FOment
de la Recerca en CEntres de Secundària). Es tractava que professorat
i investigadors de la UB cotutoritzessin treballs de recerca d’estudiants
de Batxillerat, on aquest treball és obligatori en el currículum dels
alumnes a Catalunya.
Cinc anys després ha semblat convenient fer-ne una primera valoració
a fi d’ajustar-hi allò que sembli necessari. Hi hem convidat tots els
actors que han participat en el projecte: estudiants de Batxillerat que
van participar en alguna de les edicions de FORCES i que ara estan a la
universitat, professors/tutors de centres i instituts de secundària que
també hi ha participat, professors de la UB que s’hi ha volgut involucrar
dirigint i tutoritzant treballs i personal de l’IDP-ICE gestionant el
projecte.
FORCES, igual que el programa germà ARGÓ de la UAB, nascut el curs
2003-2004, és una mica polièdric en els seus objectius i abast. D’una
banda és un projecte que fomenta la transferència de coneixement i
de saber fer des de la universitat cap a la societat, en aquest cas concret
vers els centres de secundària. El projecte, que es converteix en
una mena de baula entre la secundària i la universitat, també contribueix
a millorar la transició dels estudiants d’un àmbit a un altre. Hi ha
igualment una dimensió docent des del moment que el professorat UB
tutoritza i condueix la tasca de l’estudiant de Batxillerat. I fins i tot pot
tenir un component de recerca en funció tant del tipus de treball que es
tutoritza com des de la necessitat de reflexionar sobre la pròpia recerca
que fan els investigadors de la UB. Tampoc és aliena al projecte la finalitat
de captació d’estudiants i de talent estudiantil en un context de
certa competència entre els centres universitaris per captar alumnes i
bons alumnes.
Per tant, malgrat que FORCES encara és un projecte jove, ha semblat
que estava justificat fer-ne una primera valoració quant a funciona ment, satisfacció de les parts implicades i orientació, i tot això posant
FORCES en el context en què es desenvolupa. Per això volem mostrar
en aquesta publicació els punts de vista de les persones implicades en el
projecte: docents de la UB, tutors de Batxillerat de treballs de recerca i
alumnat que han fet el treball de recerca participant en el projecte.