(Smart Learning: grup d’investigació en Tecnologies Intel·ligents pel Aprenentatge. Departament de Ciència de la Computació i Intel·ligència Artificial)
Podeu consultar la versió en castellà a recurs relacionat
L’aprenentatge basat en projectes (ABP) és un model d’ensenyament-
aprenentatge en què els continguts s’aprenen i els objectius s’assoleixen
mitjançant la realització d’un projecte que l’alumnat desenvolupa
organitzat en equips de treball. El projecte parteix d’una anàlisi
prèvia del professorat per assegurar que cada estudiant té la capacitat
de poder-lo resoldre i que, a mesura que el vagi desenvolupant, adquirirà
totes les competències i les habilitats requerides.
Els avantatges d’aplicar un model d’ABP són moltes, entre les quals
l’augment de la motivació, la participació i l’autoestima, així com el
desenvolupament d’habilitats i de competències importants com ara el
treball en equip, la planificació, la comunicació efectiva, la gestió del
temps, la presa de decisions i la resolució de problemes, totes elles adreçades
a preparar més bé l’alumnat perquè s’encari amb les situacions
reals que es trobarà en el món professional.
L’objectiu d’aquest document és proporcionar una guia d’aplicació de
l’ABP partint de l’experiència pròpia en enginyeria en projectes que engloben
diverses assignatures. Pretén aportar un seguit d’aspectes clau
en forma de lliçons apreses per tenir-les en compte a l’hora d’afrontar
el disseny d’un ABP que comprengui un curs o itinerari complet.